sunnuntai 15. lokakuuta 2017

Barcelona vol. 1

Tibidabo

Tämä lomareissu ei ollut mitenkään suunniteltu juttu vaan taas vaan tuli mahdollisuus jota ei tarvinnut kauaa miettiä. Matkaseuralaisena kuopus, nuorempi tyttäreni.
Barcelonasta alkoi matkan lähestyessä kuulua levottomia uutisia. Katalonia haluaa itsenäiseksi valtioksi, sunnuntaina  vain kaksi päivää ennen lähtöämme oli Barcelonassa aikamoiset mellakat.

Onneksemme hotellimme oli hieman syrjässä keskustasta joten  me saimme kyllä rauhassa tutustua kaupunkiin.  Hotellimme oli Horta-Guinardón kaupunginosassa. Alue ei ihan turistirysä ollut, joten pääsimme ihan paikalliseen katalaanitunnelmaan. Siellä tuli ihan turvallisin mielin iltaisin käytyä juoksulenkilläkin. Pieni hotelli, ihan hyvä ja siisti vaikkakin samaan aamiaiseen vähän ehti kyllästymään. Teki niin mieli kaurapuuroa..
Tiistai meni ihan matkustamisessa. Illemmalla käytiin tutustumassa ympäristöön ja ostettiin tuoreita hedelmiä jostain pikkuputiikista, joita nyt oli ihan jokapaikassa joten valinnanvaraa oli. Tuoreet hedelmät olivat erittäin edullisia. Esimerkiksi tuoreita viikunoita sai rasiallisen eurolla.

Keskiviikkoaamuna sitten jo lähdettiin kohti Barcelonan nähtävyyksiä. Aika patikkapäivä tulikin, taisi mennä noin kymmenen tuntia, pääosin kävellen. Parc Güell oli tosi mielenkiintoinen. Suurrealistista. Erilainen paikka, tyydyttiin tutustumaan ihan omin neuvoin puistoon. Sieltä jatkettiin matkaa Sagrada Familiaan, Gaudin Iisakinkirkkoon. Sitä on rakennettu vuodesta 1883 asti. Sen pitäisi valmistua vuoteen 2030 mennessä.
Parc de Güell

Sagrada Familia

Barcelonassa on ruokailuajat vähän toista kun meillä. Pääateria on vasta myöhään illalla ja
siesta sulkee liikkeitä. Lounasaikaan on monessa paikassa tarjolla edullinen "menú del dia" eli kolmen ruokalajin menu juomineen. Hintahaarukka n. 10-15 euroa. Mehän piipahdettiin pieneen paikalliseen ravintolaan ja olimme tyytyväisiä lounaaseen. Minä valitsin salaattia ja turvallisesti kanaa. Toisena päivänä käytiin toisessa paikassa jossa ei menua ollut saatavilla englanniksi, hyvin silti osui valinnat. Taas otin tuttua kanaa. Johtuen siitä etten ollut varma mitä muuta on listalla. Eräänä päivän taas lounasaikaan vaan mentiin johonkin paikalliseen, siellä ei ihan ymmärretty toisiamme. Alkuruoka oli ok mutta toinen laji oli minulla catalonialainen makkara ja papuja. Kaisalla pelkkiä lihapullia. No kyllä nekin hyvältä maistui ja vatsa täyttyi. Ehkä olisi pitänyt tutustua ruokalajien sanastoon hieman etukäteen.

Barcelonan vanhin huvipuisto
Toisena päivänä suunnattiin Barcelonan korkeimmalle vuorelle, 532 metrin korkeudelle kohoavaan  Tibidaboon. Pari tuntia taas käveltiin, vähän jouduttiin hakemaankin paikkaa mutta lopulta löytyi.  Huipulle mentiin kaapelijunalla, Barcelonan viimeisellä raitiovaunulla. Aikamoinen matka aikalailla jyrkkään ylämäkeen...mielenkiintoinen matkakokemus. Tibidabon kukkulalla 517 metrin korkeudessa on jo 1908 avattu huvipuisto Parc d'Atraccions.
Tibidabon huippua kruunaa Temple Expiatori  del Sagrat Cor, Pyhän Sydämen Kirkko. Sen huipulla oleva monumentaalinen Jeesus-patsas kädet levällään suojelee Barcelonan kaupunkia. Patsaan juurelle pääsi hissillä. Minun ylösnousemiseni jäi muutaman metrin päähän, siinä vaiheessa rupesi hirvittämään ja ajattelin ettei minun sinne pakko ole mennä. Maisemat olivat kyllä mahtavia. Keli oli lämmin ja selkeä, aurinko paistoi joten näkyvyyttä riitti kauas.

Barcelonan viimeinen raitiovaunu joka liikennöi enään vain Tibidabon kukkulalle

Kolmantena päivänä hypättiin metroon ja lähdettiin katselemaan keskustaa. Jämähdettiin shoppailemaan. Kierreltiin pitkin pikkukujia ja piipahdettiin kuuluisalla La Ramblallakin. Käytiin katedraalissa ja La Boquerissa eli paikallisessa valtavassa kauppahallissa.

Goottilainen Katedraali

Illalla kuitenkin riitti vielä virtaa joten kävin juoksulenkillä. Kaisaa vähän taisi jännittää osaanko takaisin etten eksy. Muutenkin taisi tytärtä välillä huolestuttaa miten äiti pärjää. Etten vaan esim kävele auton alle tai eksy tai vilustu. Kieltämättä olisin ollut hukassa heti ensimmäisellä metroasemalla jos olisin ollut yksin liikkeellä.
Illalla aina mietittiin vähän seuraavan päivän menoja valmiiksi.