sunnuntai 16. tammikuuta 2022

HimosWinterTrailille vaikka sitten kontaten...


Himos Winter Trail. Syksyllä jo oli mielessä että tähänkin kisaan pitää ruveta treenaamaan. Lähinnä ensin pimeällä juoksemista otsalampun kanssa. Syksy kuitenkin kului erinäisissä rasitusvammoissa ja samoin kävi kaverille jonka kanssa ollaan lähdössä kisaamaan. Onneksi matkana on aikalailla vähän kilometrejä. Sen luulisi juoksevan vaikka mitenpäin.

Tammikuun ensimmäinen juoksu olikin ledilampun kanssa juoksemista. Maanantaina tuli ekat 7 km juostua. Piipahdin myös pimeillä metsäpoluilla. Siinä onkin eniten haastetta että uskaltaa yksin metsään. Vaikka seutu onkin täällä tosi tuttua, on se pimeällä ja yksin aivan erilaista. Himoksella ei kuitenkaan tarvitse juosta yksin. Eikä varmaan pimeälläkään. Aikalailla on valopäitä jonossa poluilla kun aika koittaa.

Tiistain lenkillä palasin taas maanpinnalle. Juoksu oli ihan suoraan sieltä jostain. Piti tehdä vauhtileikittelyä mutta pakara ei antanut myöden. Keskiviikkona fyssari oli edelleen sitä mieltä että takaketju vaan on pitkästä ylikuormituksesta jumissa ja avasi taas joitain kohtia reidestä. Helpotti toki mutta katsotaan miten lopulta käy.

Loppiaiseksi satoi mukavasti lunta

Loppiaisena oli niin upea ja aurinkoinen pakkaspäivä että lähdettiin kamun kanssa patikoimaan Yyteriin ja sen reissun jälkeen vielä tehtiin pieni hiihtolenkki. Talven eka ja koska alkoi hämärtämään jäi se kovin lyhyeksi mutta oli hienoa pitkästä aikaa! Ensin siis kolme tuntia reippailua ja aikalailla umpihangessa tarpomista, joten ihan hyvää pakaroillekin. Pertsaa sitten ihan palauttavana, vajaan tunnin verran.


Sunnuntaina olin aikeissa lähteä hiihtämään mutta päädyinkin kaverin kanssa tekemään sauvalenkkiä. Ihan hyvä vaihtoehto tuohon päivään, mäkisellä pururadalla pitkä peekoo 1:45 min, 8.7 km avg 109 bpm. Illalla joogaa 25 min. Tiistaina pidin vähän pidemmän lounastauon ja kävin hiihtämässä 1.5 tuntia. Matkaa tuli 11 km avg125 bpm. Sen päälle illalla 60 min joogaa. 

Näinhän ne aukesi meillä kuntosalitkin. Odotan kuitenkin tovin ennenkuin sinne lähden. Keskiviikkona teimme kamun kanssa tunnin kahvakuulatreenin, joka oli oikeastaan täsmähoitoa takaketjulle ja siellä se sitten tuntuikin seuraavana päivänä. Pakaroissa. Meni siis oikeaan osoitteeseen.

Torstaina olin hierojalla 90 minuuttia ja lopulta hän pääsi sinne minne pitikin. Töitä sai tehdä, mutta sen jälkeen jalka oli tosi hyvä ja takareiden kireys helpotti. Perjantaina tein wattipyörällä tunnin palauttavan treenin jaloille. Tuntui hyvälle. Venyttelyssä illemmalla huomasi että liikkuvuus lähenteli jo normaalia. Lauantaina lähdinkin luottavaisin mielin lenkille. Suunnittelin jo vaikka mitä. Juokseminen oli rentoa, pakotusta ei ollut takareidessä. Enemmänkin niissä paikoissa mitkä myöskin olivat saaneet kunnon runtua torstaina. Puolen tunnin juoksun jälkeen vaiva yllättäen palasi. Ehdin juosta kolmisen kilometriä. No, ei auttanut kun rauhallisesti suunnata kotiin päin. Loppu meni siis ihan waldnieliksi. Kyllä otti nuppiin. Vaikka illalla tein rauhalliset ja pitkät venytykset ja rullailin, ei se oikeastaan auttanut.

Yllättäen taas saatiin jäiset baanat

Sunnuntaina lähdin sauvalenkille, ajattelin jos sitä edes pystyisi tekemään. 1:40, 8.3 km, siis oiva pk-lenkki kuitenkin. Jalkakin tykkäsi, huomasi kun paikat lämpeni että kireyskin taas helpotti.

Pointtihan on nyt se, että kahden viikon päästä on Himos Winter Trail ja nyt tuntuu siltä etten siellä pääse juoksemaan. Mutta mikäli korona ei siirrä tapahtumaa, mitä toisaalta nyt toivon, meinaan kyllä startata. Jos juoksu ei onnistu niin sitten kävellään. Seuraavat pari viikkoa pitänee olla juoksematta ja katsoa sitten kun saan lapun rintaan että miten käy.

Metsät jo vihertää mutta nastat pitää olla vielä jalassa

Lähiaikoina tulee varmaankin paljon sauvakäveltyä, ladut on niin heikossa kunnossa ettei voi hiihtääkään. Toivotaan että uimahallit aukeavat niin pääse uimaan, sitä on kaivannut.


maanantai 3. tammikuuta 2022

Viime vuoden liikkumiset pakettiin

 

Viime vuonna yritin liikkua monipuolisesti ja sen vuoksi myös juoksumäärät vähenivät aika laillakin. Alkuvuonna tuli ajallisesti paljon hiihtoa. Kevään mittaan yhä enemmän mukaan tuli maasto- ja maantiepyöräily. Alkukesällä ostin itselleni työmatkapyöräksi gravelin. No, kysehän on työsuhdepyörästä, hienoa että pääsin tällaiseen kokeiluun mukaan.

Alkuvuodesta uiminen jäi oikeastaan hyvin vähälle, kesälläkään en avovesissä uinut ollenkaan märkäpuvulla, tai hyvin harvoin edes ilman sitä.

Koska juoksukilpailuja ei ollut, niin tavoitteellinen treenaaminen jäi. En pitänyt sitä tärkeänä, vaan se että liikuin säännöllisesti ja monipuolisesti. Alkutalvesta juoksimme pienellä porukalla virtuaalisen Himos Winter Trail-kisan omilla poluilla. Se olikin tosi hieno tapahtuma.

Talven paras virtuaalijuoksukisa

Vuosi 2021 alkoikin sillä että koronan vuoksi oli uimahallit ja sisäliikuntahallit suljettuna. Kyllähän se vaikutti liikkumiseen. Samoin alkoi myös vuosi 2022. Hallit suljettu.

Vuoden varrella on tullut myös joogailtua virtuaalisesti, wattipyöräilty, spinniä, fasciatreeniä myöskin etänä, kuntopiiriä ja monenmoista lihaskuntojumppaa. Loppuvuodesta innostuin salitreenistä ja kävinkin kuntosalilla koko syksyn, kunnes sisäliikuntahallit suljettiin juuri joulun alla. Syksyllä myös uintitreenit maistui ja uitua tulikin tosi paljon ja kehitys oli huomattavaa.

Tammi-helmikuussa juoksua tuli 163 km ja hiihtoa 148.3 km. Maaliskuussa juoksua 147.6 km. Huhtikuun juoksut 112.2 km, pyöräilyä 118.5 km. Toukokuussa juoksua 101.4 km, pyörällä 210.8 km. Kesäkuussa juoksin cooperin 2360. Kesäkuussa juoksua 78.7 km ja pyöräilyä 235.3 km.

Hiihtomaisemat parhaimmillaan


Aulanko Trail tyttären kanssa

Yyterin piikki

Heinäkuussa osallistuin ensimmäisen kerran seikkailu-urheilukisaan, Porin Raastoon. Ratkiriemukas seikkailu! Heinäkuussa juoksua 71.9 km ja pyöräilyä 263.2 km. Elokuussa vuoden eka lappukisa, Yyterin piikki, polkujuoksua omilla tutuilla poluilla.  Elokuussa juoksua 180.4 km ja pyöräilyä 167.4 km. Syyskuussa Aulanko Trail, Lopulta kuukauden juoksut jäi 58.7 kilsaan sillä polvessa todettiin bursiitti ja sen kanssa mentiin aika kauan ennen kuin parani. Pyöräilyä 78.7 km. Joten lokakuun juoksukilometrit olivatkin sitten 8.2. Pyöräilyä 60.8 km. Keskityin enemmän uintiin ja kuntosalitreeniin, polven ehdoilla. Enemmän on myös tullut käveltyä, sauvakävelty ja patikoitu. Marraskuussa jo 41.5 km, paljon sen sijaan uintia ja kuntosalia. Joulukuun juoksut 49.1 km. Joulun alla kyllä oli jo muutakin ryppyä mikä vaikeutti juoksua. Sitten tyssäsi taas hienosti alkanut uintitreeni ja kuntosaliharjoittelu kun hallit suljettiin.

Tempotreenit

Maastopyöräily vei vaihteeksi myös meriteitä pitkin

Vuoden kilometreiksi sitten tuli 1012.7, mikä toisaalta on tosi hyvä saavutus, sillä loppuvuoden juoksumäärät jäi pieniksi. Pitää olla tyytyväinen, varsinkin kun vielä pystyy juoksemaan. Vuoden kilsat tulivat pääasiassa maastossa ja poluilla.

Tänä vuonna olen myös panostanut paljon enemmän palautumiseen ja huoltoon, olen käynyt ahkeraan hierojalla ja itsekin , joutunut, rullailemaan ja palloilemaan ja panostamaan kehonhuoltoon ja liikkuvuuteen enemmän kuin viime vuonna. Toisaalta se taisi olla tämän vuoden tavoitekin.

Lempimaisemissa

Hyvää alkanutta vuotta ja toivotaan ettei se nyt kovin huonompi olisi kuin edellinenkään!



torstai 30. joulukuuta 2021

Juoksu pätkii edelleen ja sisätreenitkin taas paussille


Korona taas pisti hallit kiinni. Salitreenit sain hyvään alkuun ja samoin on uinti harpponut isoja loikkia eteenpäin. Vaikka urheilupaikat on suljettu vain muutaman viikon, aiheuttaa se ylimääräisiä kiemuroita. Varsinkin kun taas olisi hyvä draivi liikkumiseen. Juoksu on edelleen pätkinyt ja ihan kunnolla. Takareisi ei ota leppyäkseen. Olen sitä huoltanut ja hierottanut, rullaillut ja palloillut...

Kävin vaivasta huolestuneena myös fyssarilla joka rauhoitti mieltä. Kyse vaan pitkäaikaisesta kuormituksesta, joka nyt sitten on äitynyt kiukuttelemaan. Lonkan ja lantion väärä asento yksi iso syy ja sen seurauksena sitten vähän muutakin. Ihanaa, en olekaan vanhuuttani rapistumassa! Syksyn ajan olen kyllä huomattavasti enemmän kuin ennen, tehnyt kehonhuoltoa ja liikkuvuutta. Käynyt hierojallakin useamman kerran. 


Vaiva kuitenkin taitaa olla pidemmältä ajalta, myönnetään se. Nyt syksyn mittaan taas kerran olen ymmärtänyt kehonhuollon ja palautumisen merkityksen. Kuitenkin taas kerran ihan  liian myöhään. Mutta näistä pitää jatkaa jos juosta vielä meinaa. Tai ylipäätänsä liikkua muuten kuin kävellen. Fyssarin käsittely jo vähän toi helpotusta ja pian kyllä pystyy rennosti mennä juostenkin. Minulle ainakin kerrottiin ettei ne juoksut tähän lopu.

Vähän on ehtinyt poluillekin

Aloitin pienen tauon jälkeen myös kotijoogailun. Eilen tein rauhoittavan iltajoogan ja olin itseeni oikein tyytyväinen.

Koronatauon aikana on ollut siis vähän rauhallisempaa menoa. Jouluviikolla ehdin käydä pari kertaa uimassa, kerran salilla ja kerran pienellä hölkällä. Tällä viikolla tunti wattipyöräilyä ja vähän kahvakuulatreeniä.

Joulunpyhinä oli mahtavat ulkoilukelit

Loppuvuosi on siis sujunut suht rauhallisesti. Kunhan saan itseni taas kuntoon voinee ruveta tekemään ensivuodeksi jotain suunnitelmiakin, vielä ei tiedä mitä ensi vuosi tuo tullessaan.


sunnuntai 19. joulukuuta 2021

Tonni täyteen


Pianhan se tämäkin vuosi on kulunut. Liikkumista on harrastettu monipuolisesti. Juostukin on sen 1000 km vaikka loppuvuotena juoksua tuli syystä tai toisesta aika vähän. Sen sijaan on tullut tehtyä paljon muita lajeja. Pyöräilyä, uintia ja lihaskuntotreenejä.

Korona on taas ollut puheenaiheena ja halleissa on siirrytty koronapasseihin. Uimahalliin, kuntosalille ja sisäliikuntahalliin on vielä voinut mennä ihan hyvin mielin mutta sekin voi muuttua yhtäkkiä. 

Maanantaina kehonhuoltoa. Sitä on pakko tehdä, sillä aina on joku paikka niiin jumissa ettei ole vaihtoehtoja.

Tiistaina juoksua. Tein pitkästä aikaa pieniä vetoja, laskin tolpanvälejä ja treeniksi tuli 10 x 100 m. 43:25, 6 km sykkeet 138/161. Piti mennä varovaisesti sillä takareisi tuntuu olevan aika juntturassa. 

Keskiviikkona Karhuhallissa kahvakuulatreeni 60 min. Yllättäen treeni auttoi jalkavaivaan.

Torstaina kävin jo aamulla tekemässä viikon uintitreenin, 10 x 25 m vetoja. Alkuun ja loppuun 200 m rauhallisempaan tahtiin.

Katinkurun reitti aamupimeällä oli hiljainen

Perjantaina juoksu heti aamulla. Katinkurun lenkki 56:43, 6.9 km avg 132 bpm. Taas rupesi takareisi vaivaamaan. Iltapäivällä onneksi hierojan käsittelyyn.

Lauantaina uintitreenit. Uiminen on kivaa. Olen todella ruvennut nauttimaan uimisesta.

Yyterissä uusia lankonkeja

Sunnuntaina aamulenkki Yyterissä juoksukamujen kanssa. Meitä lähti kaksi ryhmää ja koska kankku on edelleen jumissa, valitsin rauhallisemman vaihtoehdon, se oli ihan hyvä. Tuli oikein hyvä pk-lenkki. 1:57, 12 km avg 119 bpm. Keli oli aivan upean aurinkoinen, lämpötila miltei nollassa, vähän tuulista mutta ei liian napakkaa. Paikallistin reisijumin pakaraan, sieltä se säteilee reiteen. Rullailu ja fasciapallo  tuntuu auttavan.

Ekan mahtavan kuvan ikusti Anne L.



maanantai 13. joulukuuta 2021

Lumi tuo valoa ja iloa juoksulenkeille


Kyllä se hiki nousi salilla pintaan heti kun pisti juoksuksi. Olen ehtinyt viime aikoina vain muutaman kerran juoksulenkille ja varsinkin viime viikon pakkasten johdosta olen päätynyt enemmänkin muihin treeneihin. Koko päivän palelun vuoksi ajattelin että nyt pitää saada heti alkuun kunnon hiki päälle. Juoksin matolla 35 minuuttia, aloitin tosi rauhallisesti ja lopussa sitten jo reipastakin vauhtia. Kilsoja tais tulla noin neljä. Mutta hiki tuli ja se lämmitti kyllä pitkään. 

Maanantaina juoksua. 50 minuuttia ja 5 km, avg 124 bpm. Lähinnä talvisesta kelistä nauttimista.

Tiistaina tunti venyttelyä ja kehonhuoltoa. Keskiviikkona salipäivä, kunnon alkulämpän jälkeen hyvä treeni. Ensin siis 35 minuuttia juoksumatolla ja yhteensä 85 min.

Torstaina uimassa, kilometri aikaan 35 minuuttia ja se on minulle todella hyvä aika, rentoa uimista. Sen jälkeen vielä puoli tuntia tekniikkaa. Perjantaina treenikaverin kanssa pitkästä aikaa wattipyöräilemässä treenitehtaalla. Puolitoista tuntia hyvää peekoota, sykkeet 110/128. Lauantaina uintitreenit. Paljon potkuharjoituksia ja käsivetojen palautusta. Nyt on pari kertaa uitu myös räpylöillä ja niillä saa kivasti boostia potkuihin.

Sunnuntaina olikin aktiivinen päivä, aamulla nukuin kyllä pitkään, edes kerran viikossa päivä jolloin ei tarvitse herätä aikaisin. Puolen päivän aikaan juoksulenkki lumisilla poluilla, 1:13, 8.2 km avg 133 bpm. Vihdoin meillekin on tullut vähän lunta. Illemmalla kaverin kanssa tunnin reipas sauvakävelylenkki, 5 km ja siitä sitten suoraan salille, tunti siellä.


Hommasin itselleni uuden valon, ns. chest lightin, Avantolifestyle.comista. Ei korvaa otsalamppua juostessa. Parhaimmillaan juuri siinä että antaa näkyvyyttä muille, tuo turvallisuutta. Tosi hyvää siinä on myös selässä oleva valo. Toimi hyvin sauvakävelyssä ja varmaan myös esim. koiran kanssa lenkkeillessä. Juostessa ei ole tarpeeksi näkyvyyttä kauas eteenpäin, ainakaan metsäpoluilla.

Viikolle tuli ihan kivasti liikkumista. Juoksua jopa kaksi kertaa!



maanantai 29. marraskuuta 2021

Pitääkö salitreenissä hiki virrata ?


Viikonlopun flunssan jälkeen oli kovat halut lähteä liikkeelle. Sen verran maanantaina kului vielä nessuja että lähdin vähän niinkuin testaamaan ulos miltä tuntuu. Hölkkäsin lämmittelynä vajaa pari kilsaa lähistöllä oleville kuntoportaille. Siellä kuntoilulaitteilla muutamia kierroksia. Ulkokuntosalilla olin ainoa, joten ei tarvinnut varoa jos aivasti. Juoksua tuli alkuun siis vartin verran ja laitteilla ja portailla kului aikaa kolmevarttia ja sitten taas hölkäten kotiin. Laitteilla tuli treenattua yläkroppaa ja portailla sitten jalkoja. Tein porrastreenin ilman juoksua tai hyppyjä. Ai että oli kiva fiilis kun lähdin kotiinpäin. Yhteensä siis n. 3,5 km juoksua ja lihaskuntoa ja liikkuvuutta 46 min.

Yyterin kuntoportaat iltavalaistuksessa

Tiistaina lähdin innokkaana otsalampun kanssa metsään. Kilometri sujui kivasti kunnes äkkiä pohkeessa tuntui sellaista kipua että juoksuhan tyssäsi siihen. Kävelin samaisen kilometrin takaisin kotiin. Pikkasen otti päähän. Saattaa olla että se johtui edellisen päivän rapputreenistä. Kyseinen treeni ei kyllä tuntunut pahalta, muutakaan syytä en keksinyt. 

Nyt olen tainnut ohittaa sen pisteen että ilman kehonhuoltoa kaikki paikat rapistuu vuoronperään. Toki olen nyt viimeiset kaksi kuukautta keskittynyt hyvin lihaskuntoon ja myös siihen huoltoon, pitää vaan lisätä sitä. Keskiviikko kuntosalilla ja hyvän lämmittelyn jälkeen keskityin taas käsiin  ja keskivartaloon, loppuun vähän liikkuvuutta ja venyttelyä, 45 minuuttia, sykkeet 110/144. Illemmalla vielä lisää huoltoa ja liikkuvuutta.



Torstaina uimassa, en tehnyt tekniikkaa erikseen vaan keskityin käsivetoihin ja ajattelin että nyt pidetään uinti palauttavana. 1 km/36 min, sykkeet 113/133. Perjantaina lisää huoltoa sillä olin 45 minuuttia hierojalla. Jaloissa riittää töitä. 

Lauantaina uintitreenit. Tekniikkaa, rytmitystä, potkuja ja käsivetoja. Hyvä treeni ja hyvä mieli kun uinti sujui. Sunnuntaina salilla 75 minuuttia. 

Rupesin miettimään onko minun salitreenini kunnon treeni ollenkaan, sillä eihän minulla oikeastaan tule edes kunnolla hiki. (Satunnaisesti, mutta nopeesti se myös tasaantuu.) Esimerkiksi nyt sunnuntain treenin sykkeet 114/149. Alkulämpö 10 min soutulaitteella ja 5 min skiergolla. En vedä niitä täysillä vaan lämmittelyksi ennen varsinaista treeniä. Kahvakuulalla kyllä saa sykkeen ylös ja monta liikettä teenkin kuulalla, mutta painon otan olkapään vuoksi varovasti. Taljaliikkeitä, jalkaprässiä, mavea jne. myös oman kehon painolla liikkeitä. Kuuluuko syke nousta taivaisiin, jos tarkoitus on saada liikkuvuutta ja lihasvoimaa niin että pysyn koossa esim. juostessa, sitä mietin. Mun syke on normaalistikin matala, eikä ihan helposti nouse. ( Poislukien tietty jotkut tietynlaiset, vetotreenit yms.) Eräskin ihan hyväkuntoinen ystävä on yltäpäältä märkä jo siinä vaiheessa kun heilauttaa kuuden kilon kuulaa. Hikipyyhe ei siis ole vakiovaruste.




Mutta vaikka salikamppeita ei tarvitse vääntää kuivaksi, olen tehnyt hyviä treenejä. Mielestäni ainakin liikkuvuus on huomattavasti parantunut ja se nyt ainakin on ollut yksi tavoite. Olisikohan seuraava tavoite oikein kunnon hikitreeni.

Kaikkea sitä siis mielessä liikkuu, jotkut ovat sitä mieltä että aina pitää  sykkeet nousta kunnolla ja hiki roiskua. Olenkohan siis tehnyt turhaan töitä...



sunnuntai 21. marraskuuta 2021

Aikuisurheilija

Liityin juuri ennen koronan aiheuttamaa sisähallien sulkemista, siis suunnilleen vuosi sitten, paikallisen urheiluveteraaniseuran, sekä samalla Suomen Aikuisurheiluliiton (SAUL) jäseneksi. Koska samoihin aikoihin sisähallit suljettiin, en ehtinyt seuran vuorolle ollenkaan. Seura on kiinnostanut jo pidemmänkin aikaa mutta myönnetään että kyseinen nimi ensin mietitytti. Mutta veteraaniurheilijaksihan luokitellaan jo 30 vuotiaasta. Eniten houkuttelee tietty ilmaiset treenivuorot, jotka tosin on työssäkäyvälle vähän huonot, arkiaamuisin. Toki salivuoro on myös sunnuntaisin. Tällä viikolla olin lomalla joten kävinpä sitten ekaa kertaa seuran vuorolla. Vähän jännitti ehkä, tuttu halli mutta muuten uusi kokemus. Ulkovaatteeni tietenkin jätin heti väärään paikkaan, koska sinne olen normaalisti ne jättänyt. Rataa kiertäessäni tajusin että ne on väärässä päässä hallia.  Olin suunnitellut vain juoksevani vaikka olisin voinut myös käyttää yleisurheiluun varattuja tiloja. Juoksu oli nyt vähän kuin matalan kynnyksen liikkumista. 


Kiersin sitten rataa 7 kilometrin verran. Tein siinä samalla 10 x 100 m vetoja. 50:14, 7210 m sykkeet 139/161. Vedot tuntui hienolta pitkästä aikaa. Hetken loppuverran lomassa juttelin vanhemman herrasmiehen kanssa ja kerroin olevani ensimmäistä kertaa mukana. Ehkä seuraavalla kerralla uskaltaudun näiden veteraanien joukkoon voimailualueellekin. Nähtäväksi jää mistä itseni taas tulevaisuudessa löydän.


Tiistain veteraanivuoron jälkeen vielä puoli tuntia uimassa.

Keskiviikkona kävin naapurikaupungissa munkkikaffeilla, sillä aikaa kun graveli oli huollossa. Illalla olin taas Karhuhallissa, treenitehtaan yhteistreeneissä. Tunti lihaskuntoa, kahvakuulaa ja kehonpainoharjoittelua.

Torstaina iltapäivällä hieroja mutta sitä ennen myös salilla ja uimassa.

Perjantaina rupesi olo tuntumaan hieman flunssaiselta, joten loppuviikon liikkumiset heittivät taas häränpyllyä. Viikonloppuna kävin sentään koiran kanssa parilla kävelylenkillä.