lauantai 20. lokakuuta 2018

Maastopyöräilyä TourDePorissa

Lunki retkiryhmä ja Tour De Pori. Eihän se nyt niin rauhallista menoa ollut ollenkaan mitä saattaisi luulla. Juurikin sopivaa minun tasoiselle maastopyöräilijälle. Mielestäni meno oli ihan riittävän reipasta, maisemia ehti vilkuilla vain sivusilmällä. Valitettavasti kuvia ei letkassa ehtinyt ottamaan vaikka maisemat olivat aivan upeita, syksyisiä ruskansävyjä pitkin polkujen reunamia.
Lähtö oli Porin maauimalasta. Ryhmiä oli useita mistä oli valinnan voinut aikaisemmin jo tehdä. Matkoja löytyi erilaisten vaatimustasojen mukaisesti. Me olimme perheen voimin liikkeellä, minä ja esikoinen ja kuopus. Niemen Lenkkiryhmä. Poika valitsi kaikkein teknisimmän letkan ja tytär vähän vähemmän teknisen ja minä sitten kaikkein helpoimman.
Yhteensä pyöräilijöitä oli n. 180. Erilaisia ryhmiä oli 7, jokaiseen makuun varmaan löytyi sopiva.

Niemen Lenkkiryhmä
Minun valitsemassa ryhmässä oli n. 25 maastopyöräilijää, oli fättiä ja tavallista maastopyörää. Lunki retkiryhmä lähti jonossa kohti Meri-Poria. Suunniteltu tauko olisi Teboililla, pari pientä pysähdystä oli myös matkalla. Etukäteen suunniteltu aikataulu piti hyvin paikkansa, matkaksi tuli 50 km ja aikaa meni kahvittelutauko poislukien hippasen yli 4 tuntia.
Paluumatka tultiin pääosin eri reittiä. Keli oli poikkeuksellisen hieno lokakuulle, pientä pilveä ja lämpötila reippaasti yli normi syyskelin. Maikkalan mittari näytti reissun loppuessa +16 astetta. Vaatetta oli sopivasti, onneksi ei aurinko paistanut sillä silloin olisi ollut tukalan lämmin.
Reitti oli suhteellisen helppoa, oli soratietä ja vähän asfalttiteitäkin, pyöräteitä jne. Suurimmaksi osaksi mentiin metsässä polkuja ja pieniä metsäteitä, teknistäkin pätkää löytyi ihan mielestäni sopivasti, kivikkoa, juurakkoa jne.

Mukana oli monentasoista pyöräilijää ja letkassa matkanteko sujui hyvin, ketään ei moittinut tai harmitellut jos jossain vaiheessa tuli kovin pysähdyksiä teknisestä alustasta johtuen.
Valitsin tuon reitin jo senkin vuoksi että löytäisin hyviä reittejä akselilla Yyteri-Pori. Olihan tuolla reitillä paljon tuttujakin polkuja mutta myös yllätyin kun varsinkin takaisin tullessa oli aivan outoa maisemaa. Tietenkin kun uusille paikoille ilmestyi oudoista paikoista, kuten ennenkokemattomilta poluilta, niin eihän ne tutuilta tuntuneet. Kunnes matka jatkui ja tajusikin missäpäin ollaan.

Maikkalasta lähdettiin kohti Paratiisinmäkeä, Tuorsniemi-Leppäkorpi-Pietniemi-Paarnoori-Uusiniitty-Preiviiki-Mooskeri-Riitasarka-Huhtala ja sieltä Tepparille tauolle. Puolen tunnin paussin jälkeen jatkettiin taas uusin energioin. Nyt mentiin kakkostien toiselle puolelle, kohti Pihlavaa, Rieskala-Enäjärvi-Kyläsaari-Uusinitty. Sitten takaisin tien toiselle puolelle, Paarnoori-Pietniemi-Vähärauma-Musa-maikkala.

Viime vuonna reissun jälkeen oli takalisto todella kärsinyt ! Nyt ei tullut sellaisia seuraamuksia ollenkaan, varmaankin auttoi myös pyörän uusittu satula.

Maikkalassa oli tarjolla lämmintä
ruokaa, kinkkukiusausta ja kaffetta päälle.
Kyllä maistui. Sen jälkeen pestiin pyöristä
isoimmat kurat pois. Kunnon letkulla
suihkutettiin koko fillari,
viime vuonna sai samalla kertaa pestä itse
ajajakin.
Nyt ei ollut ollenkaan niin kuraista menoa
joten pyöräkin oli suht hyvässä kunnossa.

Sitten saunaan.
Uimaankin olisi ollut mahdollisuus.
Jätin simmarit kotiin ettei ketään vaan
pääsisi yllyttämään!
Saunan lauteilla istuminenkin oli
kyllä hienoa,
löylyt on komiat maauimalassa.

Tapahtumasta löytyy infoa Porin Tarmon sivuilta ja FB;stä. Ensi vuonna mukaan, TDP on todellakin matalan kynnyksen tapahtuma, ensikertalaisena minäkin siellä oli viimevuonna, takana 3 maastopyöräilykertaa ja hyvin selvisin.

Pyöräilypäivän jälkeen jätin sunnuntaiaamun pitkän juoksulenkin väliin ja menin vasta illalla 1,5 tunnin spinniin. Hyvin siellä vielä jaksoi, ainakin jalkojen puolesta...