sunnuntai 20. maaliskuuta 2022

Miten polttoaineen hinnankorotus vaikuttaa treenaamiseen?


Vaikuttaako polttoaineen hinnankorotus treenaamiseen ? Kuulostaa ehkä vähän oudolta, miten se muka siihen vaikuttaa. Mutta jos miettii missä yleensä treenaan ja milloin? Moneen paikkaan joutuu ensin lähtemään autolla, esim. salille, uimaan, yhteislenkeille jne.

Luin aamun lehdestä että polttoaineen hinnat voivat nousta kolmeen euroon. Muistan ajan kun 95 maksoi euron litralta ja aamuisin kun fillaroin töihin mietin paljonko säästän tuolla hinnalla. Nyt diesel maksaa reippaasti yli 2 euroa ja välillä jopa enemmän kuin 98 bensa. Onneksi teen osan viikkoa etätöitä jolloin autoa ei tarvitse. Mutta jos se kohoaa kolmeen euroon, kuten jotkut skenaariot kertoivat, niin silloin kyllä on vakavan miettimisen paikka.

Bussimatkoja en aloita sillä ne vievät liikaa aikaa. Miltei tunti yhteen suuntaan. Omalla autolla 19 km työmatkaan menee aikaa n. 20 minuuttia. Pyöräillen alle tunnin. Siinä sitten on jo muitakin hyötyjä, vaikka aikaa meneekin kauemmin kuin omalla autolla.

Viime kesänä sain hommattua työsuhdefillarin joten se päässee nyt jo aikaisin käyttöön. Senkin kanssa kuitenkin joutuu työmatkoja suunnittelemaan normaalia enemmän. 

Missä vaiheessa teen juoksutreeniä, milloin käyn salilla ja milloin uimassa. Vielä jos pitäisi vähentää autoilua. Etätyöpäivinä  voisi keskittyä juoksuun. Salilla pystyisi käymään työpäivänä vaikka aamulla, menisi yhdellä suihkullakin samalla. Vaihtoehtoisesti suoraan töistä. Näin ei tarvitsisi myöskään siirtää fillaria eestaas. Erinäisten urheilukamojen kantaminen pitää etukäteen miettiä. Ehkä salikamat voisikin pitää tstolla. Todennäköisesti en kesällä edes käy kuntosalilla. 


Jos haluaisi käydä vaikka pyöräilyn lomassa pienellä juoksulenkillä, ei sekään ihan yksinkertaista ole. Juoksukamat pitää olla erikseen ja juomat ja energiat ja mihin laittaa pyöräilyvaatteet siksi aikaa ja kengät. Meikäläisellä on iso kenkäkoko joten ne vievät kyllä tilaa ihan kunnolla. Hyvällä suunnittelulla ja etukäteisvarustuksella varmaan onnistunee. Joskus olen pyöräillyt töihin viikon jokaisena päivänä, varsinkin kesällä kun on kelit olleet kohdillaan. Sellaisena viikkona ei sitten oikein muuta urheilua ole mahtunut joukkoon ainakaan arkipäivinä. Mitä enemmän tätä ikääkin kertyy, pitää ottaa huomioon kokonaiskuormitus ja palautuminen. Toki jos olisin itsekäs niin voisin sitten vastaavasti viikonloput juosta. Mutta kun muutakin elämää on. Lapset on isoja mutta lastenlapset pieniä. On kesämökkiä ja omakotitaloa ja jos jonkin sortin puuhaa.

Työmatkapyöräilyssä kyllä on niin paljon hyötyjä enemmän kuin haittoja että siihen pitää pyrkiä. Kun edes osan viikkoa pyöräilee niin se tuo jo hyvin säästöjä kukkaroon, päästöt vähenee ja kunto kohisee. Ruokaan kuluva raha ehkä sekin vähenisi, pyörällä ei viitsi eväitä kuskata joten tulisi käytyä kunnon lounaalla. Silloin ei myöskään kauppakoppaan eksyisi ylimääräisiä tuotteita, herkkuja yms. turhaa.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti