sunnuntai 23. kesäkuuta 2019

Maastojuoksua ja avovesiuintia Yyterissä

Ultraintervallin jälkeen tuli lepoa pari päivää, ihan hyvillä mielin. Kroppakin palautui nopeaan ilman isompia vaivoja. Olisi siis ollut rahkeita lisäkierroksiinkin.
Tiistaina sain pari kaveria mukaan polkujuoksulenkille. Palauttava kepeä kipaisu oli mielessä. Tällä kertaa kun oli herraseuraa niin kas kun lenkistä tulikin odotettua pidempi. Ensimmäisen viiden kilsan maasto on tosi hyvää ja teknistä polkua ja suunnittelin vähän että samaa reittiä tultaisiin takaisinpäinkin. No, lähdettiin kuitenkin eteenpäin soratietä pitkin ja siitä kun vihdoin päästiin metsään etsimään polunalkua niin todettiin että vähän hukassa taidetaan olla. Tällä kertaa siis oli todellista seikkailujuoksua kun välillä harpottiin pitkin risukkoja ja varvikkoja. Löytyihän se polun pääkin taas ja päästiin takaisin lähtöpisteeseen. Kiva polkureissu, ei aina tarvitse mennä merkattua reittejä. 1:46 12.15 km avg 117 bpm.

Jossain Ruosniemen hoodeilla polkuja etsimässä

Torstaina olin aamulla aikaisin Porin metsässä, viikolla piti tehdä vähän mäkitreeniä jota en ollut vielä tehnyt ja ajattelin hoitaa senkin pois vaivaamasta. Tein maastolenkin päälle 8 x mäkivetoja. Lämpö kohosi jo aikamoiseksi loppuvetojen aikana ja hetken mietin jos vähän vähentäisi kertoja. Kyllähän ne kaikki kuitenkin tuli tehtyä. 1:26:40 10 km sykkeet 123/162.

Juhannustunnelmia polun varrella
Sitten vietettiinkin juhannusta mökillä rentoutuen joten tuli vähän lepoakin. 

Sunnuntaina viikon pitkis, hyvä lenkki vaikka se jäikin turhan lyhyeksi, 1:16:27 11 km avg 132. Illalla olikin sitten avovesiuintia.

Oli muuten ensimmäinen uintini avovedessä. Märkäpuvulla siis. Sain puvun vasta nyt juhannusviikolla ja testasin sitä mökin rannassa pariin otteeseen. Se ei oikein luonnistunut. Tuntui että olin ihan unohtanut miten uidaan kroolia ja etenkin miten hengitys sujuu. Nämä pari ekaa yritystä olivatkin aika ahdistavia, päätäkin rupesi miltei heti pakottamaan. Meidän mökkirantamme ei ole syvä mutta pohja on oikein kunnon mutapohja joten vesikin on siten tummaa. Se ehkä vähän haittasi ensimmäistä kokeilua kun ei nähnyt pohjaa, tai mitään muutakaan. 

 

Oltiin Yyterissä sitten sunnuntai-iltana pienellä porukalla uimassa ja yllätyin että siellähän se sujui erittäin hyvin. Onneksi on ihan lähellä tuokin ranta niin sinne pääsee opettelemaan ennenkuin siirtyy muille mahdollisille uimareiteille. Mittaria en laittanut sillä luulin että vaan vähän totuttelen veteen mutta ihan kunnon uinti siitä taisi lopulta tulla. Tästä ei pääse kuin eteenpäin!


@maikku


Viikon juoksut 33,2 km. Vähän myös uintia ja siitä muuten sai todellakin endorfiinejä loppukesään...

sunnuntai 16. kesäkuuta 2019

The Lattomeren Ultraintervalli 2019


Kesän mahtavin ja hauskin juoksutapahtuma oli lauantaina Lattomerellä. Nakkilassa ihan Porin kupeessa. Tapahtuman keskiö sijaitsi Lattomeren Toiveen majalla. Mukana oli 31 juoksijaa ja vielä talkoolaisia siihen muutama joten paikka oli juuri kompaktin kokoinen tällaiselle ryhmälle. Majaan mahtui hyvin tuollaisen porukan eväät, herkut, herkut ja vieläkin herkut ja muut ruuat ja juomat. Onhan se selvää että ultrakisoissa ruualla on miltei kaikista suurin merkitys. Henkisesti ja fyysisesti. Sapuskat tuotiin nyyttäriperiaatteella joten pöydästä sitten löytyikin ihan laidasta laitaan kaikkea mahdollista. Tarjolla oli toki kanakeittoakin joten pelkkää herkkua ei tarvinnut napostella. 
Oman vatsani tuntien otin pöydästä syömistä harkiten.



Majoitustilatkin löytyivät jonne pääsi lepäämään, ne olivat kyllä rajalliset joten löytyi pihalta myös jonkun telttakin. Saunat olivat lämpimänä ja jo pelkkä pesukin virkisti kierrosten välissä. Sauna oli perinteinen mökkisauna jossa vesi lämpesi padassa. Toihan sekin tiettyä tunnelmaa. Pukuhuoneessa oli muuten tiivis tunnelma, mahtava meininki. Kosteaakin kun iso lauma akkoja vaihtoi kamppeitaan ja kuivasi edellisiä. Konkareilta sai hyviä vinkkejä ja kaikki puhalsivat yhteen hiileen toisiaan tsempaten. Ne kaikista kovimmatkin juoksivat joutuivat ehkä tekemään töitä jotta malttoivat juosta tarpeeksi hitaasti. Sekään ei aina ole helppoa.

Tämälaatuinen juoksutapahtuma on ihan omanlaisensa, porukka on tiiviisti yhdessä parhaimmassa tapauksessa koko vuorokauden. Riippuen montako kierrosta juoksee. Siinä pääsee ihan erilailla tutustumaan kanssajuoksijoihin, samansorttista hurahtanutta sakkia kaikki.

The maitolaituri
Jokainen sai oman mukin
Asukkaatkin olivat kannustamassa
Pullaakin oli tarjolla matkan varrella
Idea on siis siinä että juostaan 8 x 13 km reittiä niinkauan kuin jaksaa. Lähdössä ovat aina kaikki samaan aikaan sillä lähdöt tapahtuvat kolmen tunnin välein. Ensimmäinen lauantaiaamuna klo 10.00 ja viimeinen seuraavana aamuna, jolloin on juossut 104 km. Riippuen kuinka lujaa kierroksen juoksee, on lepoaika siinä välillä sitten sen mukainen. Se pitääkin osata käyttää hyvin, jos meinaa montakin kierrosta juosta on palauduttava edelliseltä ja valmistauduttava seuraavalle. Siinä on energian saannilla iso merkitys.

@tarzaaani rallattee pitkin sorateitä

Opasteet olivat hyvät, ei eksymisiä

Tapahtuman olivat jo kolmannen kerran järjestäneet KPK24/7:n Satakunnan yhteislenkkiryhmä, pieni ja aikaansaapa porukka siis! Kiitos taas kerran hienosti järjetetystä tapahtumasta.
Olin siis mukana kolmannen kerran, ensimmäinen kerta päätyi hyvinkin nopeaan kramppeihin, viime vuonna oli polvivaivaa mutta pääsin 4 kierrosta. Tänä vuonna oli tavoitteena 4-5 kierrosta.

Reitti oli monipuolista alustaa ja maisemaa

The Peltosuora



Ensimmäinen kierros lähti vähän koleassa ja sateisen oloisessa säässä. Juoksu kulki ihan hyvin rauhalliseen tahtiin. Garminin mukaan matkaa oli 13.15 km 1:30:57 avg 135 bpm. Rundin jälkeen vähän kuivaa vaatetta päälle ja syömään. Palkkarijuoma, banaania, mehukeittoa sipsiä ja vihreitä kuulia. Varovaisesti.

Toinen kierros oli edelleen pilvinen 13.15 km 1:32:18 avg 139 bpm. Taas vaatteiden vaihtoa ja syömään. Nyt söin voileivän ja kananmunan edellisen kierroksen syöminkien lisäksi. Kolmannella kierroksella jo aurinko tuli esiin ja rupesi olemaan lämmintä. Tällä kierroksella oli selkä ihan juntturassa, se jo haittasi juoksuakin. Nyt piti jo käydä pesulla joka tietenkin virkisti oloa. Kamu hieroi selkääni icepoweria joka sitten kummasti helpotti jumitusta. Taas vähän ravintoa sisään. 




The maalaismaisema

Neljäs kierros oli sikäli parempi kuin edellinen että selkä oli parempi. Muutamaan otteeseen kuitenkin tuli käveltyä joten keskarikin oli matala, ehkä siitä syystä juoksu tuntui helpommalta, 13.16 km 1:37:04 avg 137 bpm 13.23 km 1:50:37 avg 124 bpm.

Viideskin kierros olisi mennyt ihan helpohkostikin ehkä, tulin vaan siihen johtopäätökseen että fiilis on vielä hyvä eikä isompia ongelmia ole, joten ehkä on viisasta lopettaa 4 kiekkaan, ettei palautumiseen kulu kohtuuttomasti aikaa. Kuukauden päästä YPH joten vielä on tekemistä. Saldoksi siis tuli mittarin mukaan 52,69 km ja virallisesti 52 km. Virallinen aika 6:30:43. 









Oli hieno fiilis juosta kesäisissä maisemissa, kaikki oli ihana vihreeää ja vehreää, lupiinit ja muut niittykukat täydessä kukassa. Ihan kesäinen tunnelma. Oman tunnelmansa loivat kaikki kanssajuoksijat, mahtavia tyyppejä. Nyt jo odottaa seuraavaa LUI:ta,  "kui paska se onkaan "...

On tää hienoo vaikka vähän hullujen puuhaa,
minä ja Taru ylpeinä suorituksesta

Mahtava fiilis


Kotiinpäästessä meni aikaa että vähän rauhottui päivän aktiviteeteistä, nukkumisesta ei tahtonut siltikään tulla mitään vaikka olikin ihan naatti. Sellaista asentoa ei tahtonut löytyä ettei joku paikka olis ollut hellänä. Ylösnoustessa oli meno aika jäykkää taapertamista. Kummasti aamulla vaan oli paremmat tuntemukset ja kun sai kahvitkin kitusiin niin rupesi piristymään. Sunnuntai meni ihan levätessä.

Ensi vuotta odotellaan jo...


torstai 13. kesäkuuta 2019

Polkutuntumaa


Koska YlläsPallas lähestyy pitää käydä muistin virkistykseksi poluillakin juoksemassa. Maastossa nyt tulee paljon lenkkeiltyä, mutta enemmän teknistä maastoa pitää hakea esim. Ruosniemen metsistä. Ehdottomasti enemmän siellä olisi pitänyt juosta, ihan jo hirvittää tuleva koitos heinäkuussa.

Sunnuntaina sitten päästiinkin pitkästä aikaa hippokerhon kanssa yhteislenkille. Treffit heti ysiltä. Aamu oli kostea koko yön sateen jälkeen mutta aurinko lämmitti hyvinkin pian eikä poluilla ollut ollenkaan märkää. Ensimmäinen kilometri pitkin vanhaa rautatietä ja sitten polulle. Juurakkoa ja kivikkoa ja kalliota on riittämiin, katse pitää olla tarkkana. Jalassa Hokan speedcoatit jotka ovatkin oikein hyvä valinta. Ainoastaan mudassa ne eivät pidä, onneksi sitä oli vain parissa kohtaa. 

Hippokerholaisia
Ruosniemen polkuja

 

Aamuaurinko pilkottelee hienosti puiden takana joten oikein virkeä aamunavaus. Metsäpolun loppuessa jatkettiin soratietä eteenpäin kunnes saavuttiin vähän isompaan tienhaaraan ja palattiin samaa tietä takaisin. Tekninen polkuosuus oli sama takaisin tullessa mutta ihan erilainen kuin mennessä. 3:15:55 20 km avg 134 bpm. Hyvä lenkki. Kävin vielä illalla pienellä kolmen kilsan hölkyttelyllä joten päivän saldoksi tuli 23.3 km.

Tiistaina vk2 jonka tein vaihteeksi Kaasmarkussa. 49:16 7.34 km avg 142 bpm. Kolme kilsaa vauhdikkaampaa 5.12-5.15 min/km. Keskiviikkona yhteistreeni stadionilla. Tunnin verran tekniikka - ja voimatreeniä, pieniä vetoja ja rappusia. Torstaina Porin metsässä heti aamutuimaan maastolenkki ja siihen päälle mäkivedot x 10. 1:33 10 km sykkeet 125-160. Sanottakoon että vetoja olisi pitänyt tehdä 14, nyt vaan helteinen keli teki tepposet ja oli pakko vähän himmata.

Jätskikesä

 

Loppuviikko kuluikin perhejuhlissa, kesähäissä ja mummuillessa lasten kanssa. Lenkkeilemään ei siis ehtinyt. 
Sen vuoksi sunnuntain pitkis vähän typistyi, Ehdin lenkille vasta illalla joten tein hieman lyhyemmän lenkin. Yyterin metsäpoluilla 1:45:22 13.35 km avg 133 bpm. Maanantaikin meni yllättäen uusiksi joten lenkki jäi silloinkin väliin. 

Resiinat valmiina lähtöön
Elämysrautatie

Tiistaina vietettiin töissä tyhy-päivää resiinan kyydeissä. Hieno päivä ja kokemus, en ole ennen resiinalla ajellut. Ettei nyt ihan laiskotteluksi mennyt niin kyllä se ihan kokovartalotreenistä meni. Persuksissa ja yläkropassa tuntuu vieläkin. Tyhypäivän päätteeksi kaverin kanssa Ruosniemessä mäkijuoksua 1:07 8,55 km sykkeet 156/185. Tulihan siinä vähän vetojakin tehtyä. Mukava työpäivä.
Keskiviikkona ajattelin pitää fillaripäivän joten lähdin pitkästä aikaa fillarilla töihin. Töiden jälkeen tyttären luo ja sieltä illemmalla vasta kotiin, vähän pidempää reittiä. Yhteensä kilometrejä tuli 68 km.
Maantiepyörällä tietty. 

 

Nyt olisi pari päivää aikaa tankata ja valmistautua ultrakisaan. Lattomeren UltraIntervalli starttaa lauantaiaamuna 10.00. Täällä tunnelmia viimevuoden reissusta.



Kesäkuun juoksut tähän asti 65,4 km ja pyöräilyä 68 km.


perjantai 31. toukokuuta 2019

Ilmastotalkoilua ja yksi ainokainen mäkäräinen


Maanantaina pikaisella juoksulenkillä sillä iltapäivällä kiirehdin jo junaan kohti Jyväskylää.
39:34 5.43 km avg 131 bpm. Jyväskylässä työreissulla. Tiistai kului siis peffan päällä koulutuksessa istuen. Onneksi oli hieman vapaa-aikaakin joten lähdettiin tutustumaan kävellen lähitienooseen. 

Käytiin mm. katsomassa minne se kuuluisa mäkikotka on haudattu. Suunnitelmaan kuului myös käydä tsekkaamassa mielenkiintoisen näköiset kiviportaat jotka iltapäivällä bongattiin. Matkalle osui myös vesitorni johon reippaasti kiivettiin portaita pitkin ihailemaan maisemia. Sieltä lähtiessä silmiin osui aivan mahtavan upean näköinen portaikko jossa askelmaa riitti pitkälle asti. Pertsana. 

Neron kiviportaat
Harjun puuportaat
Mullahan ei ollut lenkkikamoja edes mukana ja sekös harmitti. Ei ollut tiedossa että liki olisi noin upea treenipaikka. Kerran ainakin piti kokeilla, onneksi oli hyvät tossut jalassa. Ei kun helmat rullalle ja reippaasti ylös. Mahtavaa! Sitten piti jo kiiruhtaa kohti hotellia. Pientä täsmäshoppailua matkan varrella, mukaan tarttui vähän pyöräilyvaatetta kun oli jopa alennuksessa. Ei sitäkään mahdollisuutta voinut jättää käyttämättä. Keskiviikko meni taas junassa matkustaessa.

Torstaina osallistuin omasta puolestani ilmastotalkoisiin, siispä juoksin töistä kotiin, viikon pitkis. 2:32:38 18.94 km avg 128 bpm. Yritin pitää sykkeen niin että tulisi onnistunut pitkä pk. Pitäisi ruveta enemmän harrastamaan työmatkajuoksua. Idean tähän sain jo aikapäiviä sitten Kantapääopiston Johannalta. Tuntuu vaan että aina on jotain sellaista päivän aktiviteettia että pitää istua autossa. Sekin on kyllä omasta puolestani mietitty niin etten suhaa tuota välimatkaa eestaas vaan yritän sovittaa menot ja treenit ajallisesti yhteen. Usein päivälle tuleekin sitten pituutta.
Perjantaina sitten lepoa treenistä ja illalla piipahdin peräti puutarhan puolelle pihahommiin.

Työmatka juostaan pitkin pyörätietä
Ja sitähän riittää
Onneksi välillä pääsee piipahtamaan
myös poluille

Viikonloppu Tallinnassa. Siellä huomasin jo lauantaina että nilkka turpoaa ja on aika ilkeän näköinen puremakohta. Mäkäräinen oli päässyt puraisemaan palan perjantain pihahommien seurauksena. Ensiapuna jääpussia. Sunnuntaiaamuna ensitöikseen apteekkiin hakemaan puhdistusainetta.
Olen kyllä pari kertaa aiemminkin todennut että olen herkkä kesän ensimmäisille ötököille. Tämä oli kyllä pahin tähän astisista.
Maanantaina sairaslomalla jalkaa potien ja tajusin että taas menee muutama päivä ennenkuin pääsee treenaamaan. Höh ja höh taas kerran.
Lääkekuuri ja parit histamiinit auttoivat alkuun mutta vielä keskiviikkonakin oli pistos hurjan näköinen ja tulehtunut. Hitaasti paranee. Eipä kannata lähteä treenailemaan.

Perjantaina vihdoinkin oli nilkka siinä kunnossa että lähdin töistä suoraan juoksulenkille. Tuli siis viikon tauko yhdestä pienestä mäkäräisestä.
Maastolenkki ja päälle 10 mäkivetoa. Hyvä treeni. 1:26:49 10,31 km sykkeet 136/171

Maastolenkkiä Porin metsässä

Mäkivetoja
tukkimiehen kirjanpidolla

Viikolla ei siis montakaan kilometriä juostu mutta toukokuussa sain kokoon 116,1 km.
Rupeaa nyt jo hieman huolestuttamaan miten suoriudun siitä 55 kilometristä heinäkuussa.




sunnuntai 19. toukokuuta 2019

Pyöräilyä



Maanantaina oli heti vuorossa hyvää palauttelua pyöräillen. Maantiepyörä sai ensimmäisen varsinaisen kasteensa kunnon lenkillä. Treenikaverin kanssa lähdettiin fillareilla stadionille, jossa oli pieni infopläjäys pyöristä. Valkku kävi meidän aloittelijoiden kanssa vähän läpi pyörän vaihteita, renkaan vaihtoa yms. Sitten tehtiin pieni pyöräily jossa vähän myös katsottiin ajolinjoja ja vaihteiden vaihtoa jne. Meiltä tuli jo mennessä yli 18 kilometriä paikan päälle ja takaisin tullessa tuli jonkin verrran enemmän, sillä tehtiin epähuomiossa pieni ekstralenkki. Kokonaismatkaksi illalle tuli 45 kilometriä, joten aivan passeli reissu. Kivaa vaihtelua.
Tiistaina kävin uimassa 1,5 km.


Vähän aikaa sitten kävin Teskun testissä ja sain tulokseksi mielestäni oikein hyvät lukemat. Sain siis sykealueet ja ohjeistusta miten harjoitella niiden mukaan. Palauteluento on vielä edessä mutta luulen että noista ohjeista sai ihan ne tärkeimmät mitä halusinkin eli sykealueet. Aerobinen kynnys oli kovin matala 124. Peekoota ilmeisesti pitäisi tehdä enemmän ja nimenomaan sykealueella 89-124. Aerobinen kynnys oli 148 ja max 165.

Keskiviikkona oli treenit stadionilla mutta mentiinkin tekemään mäkivetoja. Minä tykkään mäkivedoista. Hyvät vedot olikin, sykkeet nousi ihmeen korkealle. 48:20, 4.72 km sykkeet 147/181.
Torstain vk2 muuttui lennossa maastojuoksuun. Tosi lämmin ja aurinkoinen päivä houkutti enemmän poluille. Porin metsän maastopyöräreitti on mielestäni jo sellaista polkua että voi sanoa polkujuoksuksikin. Katse saa olla tarkkaan jaloissa ettei vetele mitään yllättäviä pannuja. Pitkästä aikaa oli oikein kivaa hypellä polkua pitkin välillä eteen ja vähän sivuttain jne. 1:15, 8.70 km avg 131. Perjantaina pidin jo lepopäivän.



Lauantai meni mummuillessa, aktiivinen päivä sikäli. Pihahommia tein joten sen puoleen tuli hyvin kyykkytreeniäkin. 
Sunnuntaina aamusella reippaillen koirarannalle 2:08 ja  7.1 km.

Tein itsestäni huomion että rupesi pinna kiristymään kun en ollut pariin päivään päässyt tekemään kunnon treenejä. Sunnuntaina vielä illalla kun tuvassa rauhoittui lähdin fillarilenkille. 
2:02 45.35 km avg 109. Johan helpotti. 

Koirarannalla oli aamulla vielä hiljaista

Martta ja Nemo nauttivat täysillä hiekasta ja vedestä


 

Ensi viikolla on meno vielä rentoa sillä tiedossa pari pientä reissua joten ei ihan ehdi liikkumaan niin paljon kun haluaisi. Sen jälkeen pitäisi taas pistää isompi vaihde päälle.
Tämän viikon treenit n. 10 tuntia josta juoksua hurjat 13.4 km. Pyöräilyä 90,5 km.